سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، بهترین زیبایی است . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 87 مرداد 31 , ساعت 3:30 عصر
رابی هارولد کوشنر به ما یادآوردی می کند که هرآنچه خداوند خلق کرده است بالقوه مقدس است. کار ما و افراد بشر این است که این تقدس را در وضعیت هایی که به ظاهر نامقدس و شیطانی می رسند نیز پیدا کنیم. به نظر او وقتی بتوانیم این کار را انجام دهیم، یادگرفته ایم که چه طور روحمان را بارور کنیم و پرورش دهیم.

دیدن زیبایی خداوند در یک طلوع زیبا، در کوهی که قله ش پوشیده از برف است، در لبخند یک کودک سالم، یادر برخورد امواج با یک ساحل شنی کار آسانی ست.اما آیا می توانیم این تقدس را در شرایط زشت، درس های تلخ و دشوار عمر، حوادث غم انگیز خانوادگی، یا جدال به خاطر زندگی نیز پیدا کنیم؟

لحظه ی زیبا

وقتی میل به دیدن تقدس در هر چیز زندگی ما را پر کند، اتفاق سحرانگیزی می افتد.احساس صلح و آرامش در ما شکل می گیرد و ما متوجه ابعاد دیگری در زندگی روزمره ی خود می شویم که سبب باروری روح ما بوده و راز آن بر ما پوشیده مانده است.وقتی به یاد داشته باشیم که اثر انگشت خداوند بر همه چیز است، این موضوع خودش به تنهایی باعث ویژگی آن می شود.

اگر این واقیعت معنوی را به هنگام درگیری با اشخاص پرتوقّع و سختگیر یا کشمکشٍ پرداخت صورت حسابها به یاد بیاوریم، دید ما وسعت بیشتری خواهد یافت. این کار کمک می کند به خاطر بیاوریم شخصی که با او سروکار داریم نیز مخلوق خداوند است یا اینکه علیرغم تلاشی که برای پرداخت صورت حسابهایتان انجام می دهید، همچنان این نوعی سعادت ایت که از عهده ی انجام این کار بر می آیید.

جایی در پشت ذهنتان، به خاطر بسپارید که اثر انگشت خداوند بر همه چیز هست. این واقعیت که ما نمی توانیم در چیزی زیبایی ببینیم معنی اش این نیست که در آن چیز زیبایی وجود ندارد.بلکه، به معنای آن است که با دقت کافی یا وسعت دید کافی به آن نگاه نکرده ایم.

 از کتاب:  زندگی یک فوریت نیست/ریچارد کارلسون


چهارشنبه 87 مرداد 23 , ساعت 8:23 عصر

چای

سئوال:

شنیده ام که نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا یا همراه آن (مثلاً در صبحانه)، جذب آهن غذا را کاهش می دهد. می خواستم بدانم آیا نوشیدن دم کرده های گیاهی مثل بابونه و نعنا نیز چنین تاثیری دارند یا خیر؟

پاسخ:

چای دارای ماده ای بنام «تانن» (tannins) است که رنگ و مزه تلخ چای را به وجود می آورد. همچنین «تانن» مانع از جذب آهن غذا به خصوص "آهن گیاهی" می شود.

"آهن گیاهی" که به نام آهن "غیرهم" نیز معروف است، در غذاهای گیاهی مانند حبوبات (نخود، لوبیا و...)، آجیل (بادام، پسته و...)، سبزیجات برگی شکل (مثل اسفناج و جعفری) و ماکارونی و نان های غنی شده با آهن، وجود دارد.

ولی تانن تأثیری در جذب آهن موجود در غذاهای حیوانی (مثل گوشت قرمز، مرغ، جگر، تخم مرغ) ندارد.

دم کرده نعنا

دم کرده های گیاهی نیز حاوی تانن هستند، لذا مصرف آنها با غذاهای گیاهی، جذب آهن را کاهش می دهد. ولی یک لیوان دم کرده بابونه یا نعنا خیلی کمتر از یک لیوان چای، دارای تانن است.

چای با لیمو ترش

همانطور که می دانیم مصرف ویتامین C با غذا، جذب آهن را افزایش می دهد. لذا افزودن آب لیمو ترش به غذا که منبع غنی ویتامین C است، می تواند این تأثیر چای را خنثی کند.

هر چقدر چای پُر رنگ تر باشد، تانن بیشتری دارد. لذا سعی کنید همیشه چای کمرنگ بنوشید.

* هشدار:

به افرادی که گوشت قرمز نمی خورند یا دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، توصیه می کنیم که:

1- هیچ وقت بلافاصله بعد از صرف غذا، چای ننوشید و یک تا دو ساعت بعد، چای بنوشید.

2- همیشه از چای کمرنگ استفاده کنید.

دم کرده بابونه

3- بهتر است به جای مصرف چای، از یک دم کرده گیاهی کمرنگ، مثل دم کرده بابونه یا گل گاو زبان یا نعناع، استفاده کنید.

4- همراه با غذا از منابع غنی ویتامین C مثل آب پرتقال، لیمو ترش و گوجه فرنگی استفاده کنید.

نیره ولدخانی- کارشناس علوم تغذیه


چهارشنبه 87 مرداد 23 , ساعت 1:56 عصر

one day a lady walked into a hat shop.the shop keeper smiled and said:"Good afternoon" the lady answered . " There is a green hat with red flowers and blue leaves on it in your window."wil you please take it out of there?."

"Yes, madam" The shop keeper said." I will be very pleased to do that for you. Usually ladies look at a lot of hats before they choose one, and the shopkeeper gets very tired,.He thought," I will sell this hat very quickly. It has been in my window for a very long time."

"Do you want it in a box,madam,"He asked,"or will you wear it?"

"Oh! I dont want it,." she answered." I only wanted you to take it out of your window.

I pass your shop every day , and I hate to see the ugly thing there.


یکشنبه 87 مرداد 20 , ساعت 10:33 عصر

چکیده: مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ چگونه می‌‌توان پرورش مناسبی برای آغاز مطالعه یافت؟ برای مطالعه بهتر لازم است پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها بیابید. مقدمات و شرایط اولیه لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ آیا تا کنون دقت کرده اید که هر جلسه مطالعه شما چگونه شروع می‌‌شود؟

برای آنکه بتوانید بهتر مطالعه کنید، به نکات زیر توجه نمائید:
1- مکان مطالعه: دانش آموزان در خصوص مکان مطالعه عادتهای متفاوتی دارند. مطالعه در منزل، پارک و کتابخانه عمومی از رایج ترین مکانهای مطالعه محسوب می‌‌شوند. آنچه در این باره باید بدانید این است که محیط و مکان مطالعه علاوه بر داشتن شرایطی چون سکوت و آرامش، باید تا حد امکان ثابت و بدون تنوع باشد.

اگر می‌‌خواهید واقعا با تمرکز مطالعه کنید، باید سعی کنید که خود را به محیط یکنواخت و ثابت عادت بدهید.

بنابراین فضاهای عمومی مانند پارک برای یک مطالعه جدی، مکان مناسبی محسوب نمی شوند. تغییرات مکرر در دکور اتاق و یا مکان نیز - چون مخل تمرکز است - توصیه نمی گردد.

2- هدفمندی مطالعه: هدف مندی در مطالعه یعنی داشتن یک ذهنیت روشن و شفاف درباره اهداف، برنامه‌ها و پیش بینی های لازم. این موضوع را از زوایای مختلف می‌‌توان مورد بحث قرار داد. یک بعد مهم آن به نیات، ایده آل‌ها و انگیزه های شما بر می‌‌گردد. بعد دیگر آن به آرامش ذهنی و نظم رفتاری شما مربوط است. مسئله دیگر این است که چقدر مهارتها و ظرافتهای لازم را در برنامه ریزی و به خصوص پیش بینی تغییرات به خرج دهید. یعنی اگر به دلیلی برنامه شما بهم بخورد چگونه مدیریت زمان می‌‌کنید.

3- آغاز هوشیارانه: هوشیاری یعنی داشتن یک آگاهی ارادی و به عبارت بهتر یعنی بیداری آگاهانه. بسیاری از ما به هنگام مطالعه بیداریم، ولی از هوشیاری لازم برخوردار نیستیم. برای داشتن هوشیاری لازم، وضو بگیرید، نیت کنید، برای یکی دو دقیقه چشمان خود را ببندید و افکارتان را بر روی کاری که می‌‌خواهید انجام دهید متمرکز کنید، مثل اینکه من در این لحظه با آمادگی کامل می‌‌خواهم مطالعه ام را شروع کنم. تمرین خودآگاهی و تقویت هوشیاری، کیفیت آغاز و ادامه را افزایش خواهد داد.

4- تفاوت های فردی: بر خلاف گفته‌ها و تبلیغات بعضی از مراکز، هیچ قانون کلی برای تعیین مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. چون افراد مختلف توان و حوصله و هوش متفاوت دارند. بنابراین مهم تر از آنکه ساعات مطالعه خود را افزایش دهیم، این است که از مطالعه مان - هر قدر هم اندک باشد - بهترین و بیشترین استفاده را ببریم. پس به جای مقایسه مقدار ساعات خود با دیگران، از زمانهای مطالعه خود به طور مطلوب استفاده کنید.

5 - برنامه ای برای افزایش ساعات: اگر می‌‌خواهید که ساعات مطالعه خود را افزایش دهید، دقت کنید که نباید عجله کرد. چون هر رفتار در طول زمان به وجود می‌‌آید، تغییر رفتار نیز نیاز به زمان دارد. عجله و دستپاچگی در افزایش زمانهای مطالعه به نتیجه ای غیر از آشفتگی و اضطراب نخواهد انجامید.

6- تعیین خط پایه: مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی و تعیین خط پایه است. این کار بسیار آسان است و می‌‌تواند توسط خودتان یا یکی از اطرافیان انجام گیرد. برای یک هفته یا ده روز نموداری رسم کنید که محور عمودی آن نشان دهنده دقایق و ساعات و بردار افقی آن نشان دهنده روزها باشد. در پایان روز آخر میانگین ساعات را محاسبه کنید. حال بر اساس توانایی های فردی خود و با یک روند منطقی در ماه اول 60 تا 90 دقیقه و در ماههای بعد به همین ترتیب ساعات بیشتری را به برنامه خود اضافه نمایید.


شنبه 87 مرداد 19 , ساعت 4:58 عصر

حضرت علی (ع) می فرمایند: « بر تو باد به اندیشیدن، زیرا که آن، هدایت از گمراهی و اصلاح کننده اعمال(از تباهی) است.»

 

هر انسانی در مغز خود دارای گنج های پر قیمت و گرانبهایی است که به وسیله ی فکر و اندیشه می تواند آنها را به دست آورد و از این گنجینه پر ارزش استفاده نماید.

برای ببه دست آوردن گنجینه های واقعی، باید در افکار و اندیشه های خویش غوطه ور شد.همانگونه که تمرینات جسمی ورزش بدن است و جسم انسان را پرورش می دهد، فکر و اندیشه مثبت، روح و روان را تقویت نموده و پرورش می دهد.زیرا تفکر یک نوع آموزش به ضمیر ناخودآگاه است.به وسیله ی تفکر، حالات باطنی تقویت می شود و قدرت های روحی انسان آشکار می شود.زیرا فکر پرورش دهنده و تکامل بخش روح است.

 

لا عِلمَ کَالتَّفَکَّرِ (هیچ علمی همانند تفکر نیست)(1)

 

در فکر ، نیروی جاذبه ای وجود دارد که شخص متفکر را با مساله ای که درباره آن می اندیشد، پیوند می زند و میان آنها ارتباط برقرار می کند.وجود این نیرو یکی از راز های مهم اهمیت فکر و اندیشه است.

در واقع تمام اعمال و رفتار و واکنش ما نسبت به مسائل مختلف و استعداد ها و توانایی های ما و ... تحت تاثیر و وابسته به تفکرات و طرز فکر ما می باشد. بنابراین باید سعی کنیم که تمام ذهن خودمان را از تفکرات مثبت پر کنیم تا در سرنوشت و نوع زندگی مان تاثیر مثبت و چشمگیری داشته باشد.

از فوائد دیگر تفکر سالم، افزایش ایمان و یقین انسان، می باشد. زیرا با تفکر در عالم هستی و مشاهده آثار و آیات روشن خلقت انسان پی به وجود آفریننده ی توانا می برد و با گشف اسرار هستی، صفات و ویژگی های خالق خود را بهتر درک می کند و تحولی عظیم در او به وجود می آید.

 

از کتاب تکنیک های طلایی/سید محسن مرتضوی

 


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ